Strategie tegenover cultuur: En de winnaar is…

Voor de tweede keer CEO zijn geeft een uniek perspectief op leiderschap. Je komt er snel achter dat, hoe verschillend twee organisaties ook lijken, er een aantal grensoverschrijdende “universele waarheden” is.

Misschien wel de belangrijkste les die ik heb geleerd bij het passeren van de grens tussen 2 bedrijven gaat over het evenwicht tussen strategie en cultuur.

Een duidelijke, goed gedefinieerde strategie is van cruciaal belang voor het bij elkaar houden van medewerkers en het sturen van de prestaties. Een bedrijfscultuur is ook ongelooflijk krachtig… maar dat is niet altijd productief.

Een winnende cultuur kan een strategie tot ongeëvenaarde hoogten brengen. Maar aan het andere uiterste is zelfs de scherpste strategie kwetsbaar voor een weerstand biedende cultuur. En als je in een bedrijf strategie afzet tegen cultuur, kun je er zeker van zijn dat cultuur altijd over strategie heenwalst. Zonder enige strijd.

Om het kort maar krachtig te zeggen: Cultuur eet strategie als lunch (en eigenlijk ook als ontbijt en diner kan ik eraan toevoegen!). Peter Drucker krijgt daar vaak de credits voor en het is een krachtig sentiment: De gewoonten, gedachten en vooroordelen van een diep ingesleten bedrijfscultuur kan allerlei blokkades opwerpen tegen zelfs de meest dynamische, overtuigende bedrijfsstrategie.

Het antwoord hierop is: geen compromis sluiten wat betreft strategie. Het antwoord is om de cultuur zodanig te veranderen dat deze een betere weergave is van de huidige en toekomstige realiteiten van zakendoen.

Het antwoord hierop is: geen compromis sluiten wat betreft strategie. Het antwoord is om de cultuur zodanig te veranderen dat deze een betere weergave is van de huidige en toekomstige realiteiten van zakendoen.

Toen ik als CEO bij Baxter aan de slag ging, werkte ik met mijn team aan het veranderen van onze strategie om deze aan te passen aan een nieuw tijdperk. Even belangrijk was dat wij de culturele waarden vaststelden die noodzakelijk zijn voor het slagen van deze strategie: Compassie voor patiënten… Samenwerken en spelen om te winnen… De moed om van fouten te leren… En meer. In sommige waarden weerklonken de vertrouwde Baxter-principes, terwijl anderen bedoeld waren voor het injecteren van grotere snelheid, urgentie en verantwoording bij het nastreven van onze fundamentele missie: het redden en verlengen van levens.

Het ontwikkelen van een cultuur is niet zo simpel als het invullen van nieuwe waarden op een flipchart. Maar het moet beginnen aan de top… en dan door stug volhouden worden versterkt op alle niveaus van de organisatie. Dat is de enige manier om ervoor te zorgen dat strategie en cultuur samenwerken aan het bereiken van resultaten voor uw belanghebbenden, waaronder het creëren van een “Beste Place to Work” voor uw medewerkers.

 

—Joe Almeida, Chairman en CEO